T.C.
KAMU GÖZETİMİ
MUHASEBE VE DENETİM STANDARTLARI KURUMU
KURUL KARARI
Karar No : 75935942-050.01.04-[01/71] Karar Tarihi: 14/02/2019
Konusu : 2004 sayılı Kanunun 286/1-(e) maddesi
ve Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler
Hakkında Yönetmelik kapsamında yapılacak denetim
sonucunda düzenlenecek rapor örneği hk.
Denetim Standartları Dairesi Başkanlığının 11/02/2019 tarihli müzekkeresine istinaden
yapılan değerlendirmelerde; 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun (Kanun) konkordato talebine
eklenecek belgeleri düzenleyen 286’ncı maddesine dayanılarak 30.01.2019 tarih ve 30671
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler Hakkında
Yönetmelik kapsamında yapılacak denetim sonucunda düzenlenecek denetim raporuna örnek
teşkil etmesi amacıyla hazırlanan makul güvence veren denetim raporu örneğinin
yayımlanmasına, Kanun’un 286’ncı maddesinin üçüncü fıkrası, 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı
Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 9’uncu maddesinin birinci fıkrasının (ğ) ve (h)
bentleri ile 26.12.2012 tarih ve 28509 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Bağımsız Denetim
Yönetmeliği’nin 30’uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca oybirliği ile karar verilmiştir.
………[Borçlunun adı/unvanı] ‘İN
KONKORDATO ÖN PROJESİNE İLİŞKİN
BAĞIMSIZ MAKUL GÜVENCE RAPORU
…..[Borçlunun adı/unvanı]’na [veya Uygun Olan Muhatap]
1) Görüş (Sonuç)
… [Borçlunun adı/unvanı]’in (Borçlu) konkordato başvurusuna eklenecek konkordato ön
projesinin 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 285 ve 286 ncı maddelerine uygun olarak
denetimi sonucunda söz konusu projede yer alan teklifin gerçekleşeceği hususunda
MAKUL GÜVENCE VERMEKTEYİZ. Bu görüşe aşağıdaki değerlendirmeler ve
sonuçlara dayanılarak ulaşılmıştır:
Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler Hakkında Yönetmelik’in 13 üncü maddesi
uyarınca son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, ara bilançolar ile diğer tarihi
finansal bilgilerin finansal raporlama çerçevesine uygun olarak hazırlanıp
hazırlanmadığı ve gerçeğe uygun bir biçimde sunulup sunulmadığının belirlenmesine
yönelik olarak Bağımsız Denetim Standardı 805’e göre yapılmış olan bağımsız
denetimde olumlu görüşe [veya sınırlı olumlu görüşe] varılması nedeniyle yürütülen
makul güvence denetimi ve inceleme sonucunda bu güvence denetimi raporu
hazırlanmıştır.
Borçlunun konkordato başvurusuna eklenecek, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun
285 ve 286 ncı maddeleri kapsamında (ileriye yönelik finansal bilgiler niteliğinde olan)
(konkordato ön projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen
miktar ile borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı
karşılaştırmalı olarak gösteren) karşılaştırma tablosu tarafımızca incelenmiştir.
Karşılaştırma tablosunun temelini oluşturan varsayımları destekleyen kanıtlara
ilişkin incelememize göre, bu varsayımlar karşılaştırma tablosu için makul bir
dayanak oluşturmaktadır. Ayrıca, görüşümüze göre karşılaştırma tablosu,
varsayımlara dayanarak uygun şekilde hazırlanmış ve tüm önemli yönleriyle 2004
sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 285 ve 286 ncı maddelerine uygun olarak
sunulmuştur.
Borçlunun konkordato başvurusuna eklenecek, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun
285 ve 286 ncı maddeleri kapsamında (ileriye yönelik finansal bilgiler niteliğinde olan)
konkordato ön projesi tarafımızca incelenmiştir. Konkordato ön projesinin temelini
oluşturan varsayımları destekleyen kanıtlara ilişkin incelememize göre, bu
varsayımlar konkordato ön projesi için makul bir dayanak oluşturmaktadır.
Ayrıca, görüşümüze göre konkordato ön projesi, varsayımlara dayanarak uygun
şekilde hazırlanmış ve tüm önemli yönleriyle 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun
285 ve 286 ncı maddelerine uygun olarak sunulmuştur.
2) Görüşün (Sonucun) Dayanağı
Yaptığımız makul güvence denetimi, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları
Kurumu (KGK) tarafından yayımlanan Türkiye Denetim Standartlarının (TDS) bir parçası olan
Tarihî Finansal Bilgilerin Bağımsız Denetimi veya Sınırlı Bağımsız Denetimi Dışındaki
Güvence Denetimleri Standardına (GDS 3000) uygun olarak yürütülmüş ve GDS 3000’in 12
nci paragrafının (i) bendinde tanımlanmıştır.
Borçlunun hazırladığı konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosu, TDS’nin bir parçası olan
İleriye Yönelik Finansal Bilgilerin İncelenmesi Standardına (GDS 3400) uygun olarak
tarafımızca incelenmiştir.
Ayrıca, Borçlunun konkordato talebine eklenecek son bilanço, gelir
tablosu, nakit akım tablosu, ara bilançolar ile diğer tarihi finansal bilgilerin bağımsız denetimi
Bağımsız Denetim Standardı 805’e uygun olarak tarafımızca yürütülmüş ve olumlu görüş [veya
sınırlı olumlu görüş] verilmiştir.
Bu Standartlar kapsamındaki sorumluluklarımız, raporumuzun Güvence Denetimini ve
İncelemeyi Gerçekleştiren Denetçinin Sorumluluğu bölümünde ayrıntılı bir şekilde
açıklanmıştır.
KGK tarafından yayımlanan Bağımsız Denetçiler için Etik Kurallar (Etik Kurallar) ile finansal
tabloların bağımsız denetimiyle ilgili mevzuatta yer alan etik hükümlere uygun olarak
Borçludan bağımsız olduğumuzu beyan ederiz. Etik Kurallar ve mevzuat kapsamındaki etiğe
ilişkin diğer sorumluluklar da tarafımızca yerine getirilmiştir.
Kuruluşumuz, Finansal Tabloların Bağımsız Denetim ve Sınırlı Bağımsız Denetimleri ile Diğer
Güvence Denetimleri ve İlgili Hizmetleri Yürüten Bağımsız Denetim Kuruluşları ve Bağımsız
Denetçiler İçin Kalite Kontrol Standardını (KKS 1) uygulamaktadır ve buna bağlı olarak Etik
Kurallara uygunluk ile ilgili belgelenmiş politikalar, etik gereklilikler ve geçerli yasal ve
düzenleyici gereklilikler ile uygun, kapsamlı bir kalite kontrol sistemi sürdürmektedir.
Denetim sırasında elde ettiğimiz denetim kanıtlarının, görüşümüzün oluşması için yeterli ve
uygun bir dayanak oluşturduğuna inanıyoruz.
3) Borçlunun Sorumluluğu
Borçlu, konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosunun 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun
285 ve 286 ncı maddelerine uygun olarak hazırlanmasından sorumludur. Ayrıca Borçlu,
tarafımızca Bağımsız Denetim Standardı 805’e uygun olarak bağımsız denetimi yapılan son
bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, ara bilançolar ile diğer tarihi finansal bilgilerin
finansal raporlama çerçevesine uygun olarak hazırlanmasından ve gerçeğe uygun bir biçimde
sunumundan sorumludur. Borçlu ayrıca, hata veya hile kaynaklı önemli yanlışlık içermeyen
belgelerin hazırlanmasını sağlamak için gerekli gördüğü iç kontrolden [Borçludan böyle bir iç
kontrol sistemi oluşturması beklenmiyorsa bu cümle eklenmeyecektir.] sorumludur.
Üst yönetimden sorumlu olanlar, bu belgelerin hazırlanma sürecinin gözetiminden sorumludur.
[Bu nitelikte kişiler bulunmuyorsa bu cümle eklenmeyecektir.]
Borçlu, konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosunun dayandığı varsayımların
belirlenmesi ve açıklanması dâhil bu bilgilerin hazırlanmasından ve sunumundan da
sorumludur.
4) Güvence Denetimini ve İncelemeyi Gerçekleştiren Denetçinin Sorumluluğu
GDS 3000 ve GDS 3400’e uygun olarak yürütülen bu denetimdeki sorumluluklarımız aşağıda
belirtilmiştir.
Sorumluluğumuz, konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosunun hata veya hile kaynaklı
önemli yanlışlık içerip içermediği ve konkordato ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşip
gerçekleşmeyeceği hakkında makul güvence elde etmek ve görüşümüzü (sonucu) içeren bir
makul güvence denetimi raporu düzenlemektir. Ayrıca, tarafımızca Bağımsız Denetim
Standardı 805’e uygun olarak bağımsız denetimi yapılan son bilanço, gelir tablosu, nakit akım
tablosu, ara bilançolar ile diğer tarihi finansal bilgilerin finansal raporlama çerçevesine uygun
olarak hazırlanıp hazırlanmadığı ve gerçeğe uygun bir biçimde sunulup sunulmadığı hakkında
makul güvence elde etmiş ve bir görüşe ulaşmış olmak sorumluluklarımız arasındadır.
GDS 3000’e uygun olarak yürütülen bir güvence denetimi sonucunda verilen makul güvence; yüksek
bir güvence seviyesidir ancak, var olan önemli bir yanlışlığın her zaman tespit edileceğini
garanti etmez. Yanlışlıklar hata veya hile kaynaklı olabilir. Yanlışlıkların, tek başına veya toplu
olarak, konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosu ile güvence raporu kullanıcılarının, bu
projedeki teklife ve güvence raporuna istinaden alacakları kararları etkilemesi makul ölçüde
bekleniyorsa bu yanlışlıklar önemli olarak kabul edilir.
GDS 3000’e uygun olarak yürütülen bir güvence denetiminin gereği olarak, güvence denetimi
boyunca mesleki muhakememizi kullanmakta ve mesleki şüpheciliğimizi sürdürmekteyiz.
Tarafımızca ayrıca, konkordato ön projesi ve bu projede yer alan teklif ile karşılaştırma
tablosunda hata veya hile kaynaklı “önemli yanlışlık” riskleri belirlenmekte ve
değerlendirilmekte; bu risklere karşılık veren denetim prosedürleri tasarlanmakta ve
uygulanmakta ve görüşümüze (sonuca) dayanak teşkil edecek yeterli ve uygun denetim kanıtı
elde edilmektedir.
Sonuç olarak sorumluluğumuz, konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosunun;
Dayandığı yönetimin en iyi tahmine dayalı varsayımlarının makul olup olmadığı,
Varsayımlara uygun bir şekilde hazırlanıp hazırlanmadığı,
Uygun bir şekilde sunulup sunulmadığı ve tüm önemli varsayımlar hakkında yeterince
açıklama yapılıp yapılmadığı,
Konkordato talebine eklenecek son bilanço, gelir tablosu, nakit akım tablosu, ara
bilançolar ile diğer tarihi finansal bilgilerin dayandığı esasla tutarlı bir şekilde, uygun
muhasebe ilkeleri kullanılarak hazırlanıp hazırlanmadığı ve
Hata veya hile kaynaklı önemli yanlışlık içerip içermediği ve konkordato ön projesinde
yer alan teklifin gerçekleşip gerçekleşmeyeceği
hususlarında yeterli ve uygun kanıt elde ederek bir güvence sağlamak ve görüşümüzü içeren
bir makul güvence denetimi raporu hazırlamaktır.
5) Yapısal Kısıtlamalar
Öngörülen olayların genellikle beklendiği şekilde meydana gelmemesinden ve sapmanın
önemli düzeyde olabilmesinden dolayı, gerçek sonuçlar konkordato ön projesi ve karşılaştırma
tablosundan muhtemelen faklı olacaktır.
[Uygun olması durumunda/gerektiğinde, konkordato ön projesinin ve karşılaştırma tablosunun
2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 285 ve 286 ncı maddelerine uygun olarak hazırlanıp
hazırlanmadığının değerlendirilmesiyle ilişkili her tür önemli yapısal kısıtlamaya bu bölümde
yer verilir.]
6) Raporun Kullanılma Amacı
Sonuçlarımızı değiştirmeden, Borçlunun konkordato ön projesi ve karşılaştırma tablosuna dair
sorumluluğuna dikkat çekiyoruz. Bu güvence raporu, Borçlunun 2004 sayılı İcra ve İflas
Kanunu’nun 286 ncı maddesi uyarınca yapacağı konkordato talebine ilişkin yükümlülüklerini
yerine getirmede yardımcı olmak için hazırlanmıştır. Başka kullanımlar için uygun olmayabilir.
7) Görüşe (Sonuca) Dayanak Olarak Yürütülen Çalışmalar ve Analizler
Yapmış olduğumuz çalışmalar ve analizler aşağıda yer almaktadır.
[Bu bölümde, denetçi tarafından yapılan analizler, yapılan karşılaştırmalar ve denetçide
oluşan kanaat gibi ön projede yer alan teklifin gerçekleşeceğine ilişkin olarak verilen görüşün
dayandığı çalışmalara yer verilecektir. Örneğin, teyit, sorgulama, gözlem, tetkik, analitik
prosedürler, yeniden hesaplama, yeniden uygulama gibi uygulanan denetim prosedürleri ve bu
prosedürler sonucunda elde edilen denetim kanıtları ile kanaatler bu bölümde yer alacaktır.]
[Tarih]
[Denetim Kuruluşu Yetkilisinin İmzası]
[Denetim Kuruluşu Yetkilisinin Adı, Soyadı]
[Denetim Kuruluşu Yetkilisinin Unvanı]
[Bağımsız Denetim Kuruluşu Unvanı]
[Denetim Kuruluşunun Adresi]